JSYK Roadtrip Downunder 2017

Home sweet Home

Home sweet home…..de laatste blog over onze reis schrijven we vanuit huis.

Gisterenavond om 20:45 uur hebben we na twee lange vluchten en een tussenstop in Dubai weer onze voeten gezet op Nederlandse bodem.

De laatste dag in Australië zijn we nog naar “Caversham Wildlife Park” gereden. We hadden namelijk tijdens onze reis héél veel mooie, gevaarlijke en bijzondere dieren in het wild gezien. Echter één dier leek wel een uitstervend diersoort. In het wild kwamen we ze maar niet tegen. En zeg nou eerlijk: Australië kan je toch niet verlaten zonder er één te hebben gezien? De laatste dag moesten we toch echt nog kangoeroes zien en in Caversham kan je ze zelfs ook nog voeren! We hadden niets tegen de jongens gezegd, want het leek ons wel een leuke verrassingsafsluiting. Dat vonden ze allebei ook, want we hebben nog aardig wat uurtjes in het park gelopen en kangoeroes geknuffeld en gevoerd. Kai wilde het liefst nog een kleine kangoeroe meenemen als huisdier, dat leek ons dan weer geen goed idee. Ook waren er nog heel veel koala’s in het park en zelfs nog een paar kleine koalaatjes, echt zo schattig! Na Caversham hebben we in “Hillarys” nog heerlijk “Fish and Chips” gegeten en daarna was het tijd om de auto in te leveren en in te checken voor onze reis naar Dubai.

Om 22:20 uur ging het vliegtuig naar Dubai. Op zich is de vlucht prima verlopen, maar wat een verschrikking is dat zo’n nachtvlucht. De enige die gewoon 8 uur aaneengesloten geslapen heeft was Kai. De vlucht duurde in totaal 11 uur. Helemaal geradbraakt kwamen we in ons hotel aan. We hebben eerst even ontbeten en vervolgens zijn we nog even gaan slapen. Behalve Kai, die ging op z’n tablet en was klaarwakker.

Na een paar uurtjes te hebben geslapen zijn we naar het zwembad van het hotel gegaan, want het is overdag door de hitte niet te doen iets te ondernemen. Pas aan het eind van de middag zijn we op pad gegaan. Het metronetwerk van Dubai kennen we inmiddels op onze broekzak. Heerlijk die airco daar! Deze keer zijn we met de metro naar “Palm Jumeirah” geweest. Dat is het bekende kunstmatig aangelegde schiereiland in de vorm van een palmboom. Om op het schiereiland te komen moet je met een monorail, die je brengt naar “Atlantis Hotel”,een over-de-top hotel met winkels, restaurants, een waterpark, dolfinarium en aquarium. Als je geen gast van het hotel bent kan je er rondkijken, maar wij waren er eigenlijk snel mee klaar. Teveel opsmuk naar onze smaak! Het enige 7-sterren hotel ter wereld “Burj Al Arab” was met de metro trouwens niet te bereiken, maar hebben we wel in de verte gezien. Na Palm Jumeirah hebben we de fonteinenshow nog een keer bezocht bij de “Dubai Mall” en daarna zijn we weer terug gegaan naar het hotel.

De volgende dag hebben we nog eventjes gezwommen en was het vervolgens tijd om naar het vliegveld te gaan voor de terugvlucht naar Nederland.

Wij hebben 8 heerlijke weken gehad in het prachtige Australië en hebben weer een hoop mooie herinneringen opgedaan. Leuk dat jullie onze blog hebben gevolgd en af en toe een reactie hebben geplaatst.

Groetjes Jeroen, Sabrina, Yoran en Kai.

De laatste dagen in Australië

Aan al het goeds komt een end. Helaas is morgen onze laatste dag in Australië en vliegen we vanaf Perth weer terug naar Dubai, waar we nog twee nachten blijven.

De afgelopen dagen hebben we ons, ondanks harde wind en af en toe een flinke regenbui, prima vermaakt.

Zo zijn we in Fremantle o.a. naar de “Fremantle Markets” geweest, dat is een markthal uit 1897, waar meer dan 150 kraampjes staan en waar je van alles kan kopen. Hier hebben we nog wat souvenirs gekocht en Yoran blij gemaakt met een voetbalshirt van Perth Glory FC. Ook hebben we in Fremantle een bijzonder interessante tour gedaan in de “Fremantle Prison.” Deze gevangenis is van 1850 tot 1991 in bedrijf geweest. We hadden een hele leuke gids, die een goed beeld creëerde over hoe het leven destijds in de gevangenis was. Na de tour zijn we nog naar de bekende “Cappuccino Strip” gegaan. Hier hebben we uiteraard de cappuccino (en warme chocomelk) geproefd. Erg lekker!

Zondag zijn we bij Peter, Wilma, Nakya en Kyan op bezoek geweest. Daar hebben we een hele gezellige dag met elkaar gehad. Eerst eventjes bij gekletst en daarna met de kinderen naar “Rebound” geweest, dat is een grote hal met allemaal trampolines. Voor de kinderen natuurlijk helemaal super! Na al dat gespring zijn we nog met z’n allen naar “Serpentine Falls” gereden, waar we tussen de buien door nog even hebben gewandeld. ’s Avonds mochten de kinderen hun eigen pizza maken en zijn we na de koffie weer terug naar het appartement gegaan. De dag vloog voorbij. Kai vroeg in de auto al wanneer we weer zouden gaan. Wie weet…over 4 jaar weer ??

Gisteren zijn we naar “AQWA” geweest, dat is het grootste aquarium van Western Australië en hebben we in een grote onderwatertunnel allerlei haaien, vissen en roggen van dichtbij gezien.

Vandaag zijn we naar Mandurah gereden, een uurtje van Perth af. Hier waren we in 2014 ook geweest. Erg leuk dat de jongens allebei nog dingen herkenden van deze plaatst. Vergeleken met de vorige keer was het nu wel veel rustiger en een stuk kouder.

Morgen hebben we nog een hele dag in Perth, want we hoeven pas om 22:20 uur te vliegen. Waarschijnlijk gaan we nog naar Kings Park in Perth en daarna zien we wel hoe de dag gaat lopen. Voor nu “see you later!”

Cairns en vlucht naar Perth

Twee dagen geleden zijn we aangekomen in Perth. Vanuit Cairns vlogen we met Jetstar. Een 5 uur durende vlucht die prima verliep. Het is hier wel een stuk koeler dan waar we vandaan komen. De lange broeken en jassen zijn dus weer uit de tassen gehaald. We hebben nu voor de paar dagen dat we hier zijn een auto gehuurd. “Een vette bak” volgens Yoran en Kai. Gisteren zijn we ermee naar “City Beach” en “Cottesloe Beach” gereden. Even uitgewaaid op het strand, want er staat hier momenteel een behoorlijk wind. Ook zijn we nog eventjes naar Fremantle (Freo) geweest.

In Cairns hebben we ons overigens ook nog goed vermaakt. We zijn daar o.a. naar de “Crystal Cascades” geweest. Dat is een waterval met verschillende plekken waar je ook kan zwemmen, zonder dat je er een krokodil tegen komt. Jeroen en de jongens hebben een duik gewaagd en zijn zelfs nog bijna tot de waterval gekomen.

Ook hebben we een geweldige picknick gemaakt, zoals je dat alleen in Australië kan doen. Gratis BBQ faciliteiten, schone picknicktafels, speeltuin en een super mooi uitzicht op de “Copperlode Dam/Lake Morris”, we moesten er wel 16 km een berg voor oprijden, maar ja…dan heb je ook wel wat! Terug de berg af reed Jeroen nog bijna een slang over. We zijn dus even gestopt om deze (op afstand) goed te bekijken. Volgens een andere automobilist was het een python, dus in catagorie: gevaarlijke dieren, kunnen we deze ook van het lijstje schrappen.

Verder zijn we in Cairns zelf nog naar de Esplanade geweest en hebben we daar gezwommen in de lagoon, een heel mooi zwembad wat speciaal gemaakt is omdat je niet in de zee kan zwemmen vanwege krokodillen en in de zomer ook door kwallen.

De laatste avond in Cairns organiseerde de camping toevallig een “sizzle sausage party” in de kampkeuken. De hele camping was uitgelopen met eigen stoelen, tafels en borden voor deze happening. Ook wij waren uiteraard van de partij. Eerst werden er allerlei spelletjes gedaan en daarna konden we aanvallen. Het was een leuke avond!

De volgende dag moesten we helaas inpakken, wat de nodige stress opleverde. Wat kan er toch veel in zo’n camper gestopt worden. Inmiddels hebben we er zelfs een extra koffer bijgekocht. Na het inpakken zijn we nog naar “Barron Falls” geweest en was het om 15:00 uur tijd om afscheid te nemen van onze camper, waar we 6 weken in hebben geleefd en waar we ongeveer 5000 km mee hebben gereden.

The Tropic North

We zijn vandaag op onze eindbestemming van de oostkust aangekomen en zijn nu in Cairns. Nog drie dagen en dan moeten we ons huisje op wielen weer inleveren en vliegen we naar Perth.

De afgelopen dagen hebben we in “Daintree National Park” weer veel mooie (en spannende) dingen gezien en gedaan. Zo zijn we meerdere keren op krokodillensafari geweest met een rivierboot van de “Crocodile Express.” Vanaf Daintree Village vaart deze over de Daintree River, waar veel zoutwaterkrokodillen zitten. Al vrij snel zagen we een paar van deze machtige beesten. We zijn zelfs nog getuige geweest van een machtspelletje tussen twee krokodillen. Erg indrukwekkend om mee te maken!

Ook zijn we met de camper de rivier overgevaren met de “Daintree River Cable Ferry” om naar “Cape Tribulation” te gaan. Cape Tribulation is het oudste regenwoud ter wereld: “Where Rainforest meets the Reef.” Echt een prachtig gebied, met een steile kronkelige weg omhoog, wat met de camper net te doen was. We hebben daar een rainforestwalk gedaan bij Jindalba en zagen daar de bijzondere vogel “Cassowary”, een soort gekleurde struisvogel.

Verder zijn we nog naar “Mossman Gorge” geweest. Een stuk Aboriginalland (regenwoud), wat opengesteld is voor toerisme. We hebben daar een hele mooie wandeling gemaakt in de regen, maar gelukkig hadden we gele poncho’s bij ons!

Onze laatste betemming van “the Tropical North” was Cooktown, waar we twee dagen zijn geweest. Cooktown is de laatste plaats die je met een gewone auto kan bereiken, daarna gaat de weg over in een zandweg en is het alleen nog maar begaanbaar met een 4wd. Een bijzonder plaatsje wat in het teken staat van Captain Cook, die hier met zijn schip “HM Bark Endeavour” in 1770 strandde. Uiteraard hebben we verschillende bezienswaardigheden omtrent Captain Cook bekeken, wat de jongens iets minder interessant vonden. Geef hun maar krokodillen!

Magnetic Island

Vanaf Airlie Beach zijn we verder gereden naar Townsville, de gateway naar Magnetic Island.

Om op Magnetic Island te komen moet je met een veerpont vanaf Townsville. We wilden graag een hele dag op het eiland vertoeven, dus hadden onze wekker op tijd gezet. Met de camper reden we naar de vertrekterminal en dachten we mooi op tijd te zijn, maar helaas we stonden aan de verkeerde kant van de haven. We zagen de boot liggen aan de andere kant van het water. Ondertussen hadden we nog een kwartier de tijd om de boot te halen. Met een sprint terug naar de camper en met gierende banden naar de andere kant van de haven gereden. Zelfs het poorthuisje bij de parkeerplaats genegeerd, met een boze parkeerwachter tot gevolg, maar het mocht allemaal niet baten. De boot voer voor onze neus weg en wij moesten helaas een uur wachten.

Op Magnetic Island hadden we een buskaart voor de hele dag en zijn we direct naar “Horseshoe Bay” gegaan, waar ze een leuk kleinschalig dierenparkje hebben. Hier kon je o.a. slangen, babykrokdillen, schildpadden en leguanen vasthouden. Ook kon je met een koala op de foto. Yoran wilde de koala wel vasthouden. Ze lijken zo schattig, maar ze hebben wel erg scherpe klauwen vond hij.

Na het dierenparkje zijn we met de bus nog naar “Alma Bay” gegaan, waar we hebben gerelaxt aan het strand en de mannen de zee nog zijn ingedoken.

Eigenlijk was Magnetic Island te kort voor Ă©Ă©n dag, maar er moeten keuzes gemaakt worden en we willen ook nog wat zien van het gebied boven Cairns.

We zitten nu in Wonga, vlakbij Daintree/Cape Tribulation en gaan vandaag op zoek naar krokodillen !

Keppel Island, Eungella NP en Whitsunday Islands

G’day!

Inmiddels zijn we alweer twee dagen in Airlie Beach en is het niet zo heel ver meer naar Cairns, onze eindbestemming aan de oostkust.

We hebben ondertussen alweer veel leuke dingen gedaan. In Yeppoon zijn we naar “Great Keppel Island” geweest, het grootste eiland van de Keppel Islands. Een mooi eiland met fijn wit zand en een hele heldere blauwe zee. Hier hebben we gezwommen en zijn we met een glassbottom-boat naar een stuk koraal gevaren om de onderwaterwereld te bekijken. Onderweg zagen we al vrij snel dolfijnen en een zeeschildpad. Na de glassbottomtour hebben we ook zelf nog gesnorkeld. Voor Yoran en Kai de eerste keer, dus dat was best wel spannend!

Ook zijn we nog naar de plaats “Emu Park” geweest, wat vlakbij Yeppoon ligt. Hier zijn we naar een monument voor Captain Cook geweest, “the Singing Ship” en naar een monument voor oorlogslachtoffers uit WOI en WOII. Daarna hebben de jongens zich uitgeleefd in een hele leuke waterspeeltuin.

Na Yeppoon was het plan om door te rijden naar Mackay, maar uiteindelijk hebben we er voor gekozen om naar Mirani te gaan. Een klein “country” plaatsje in de “Pioneer Valley” en dichtbij het “Eungella National Park”, een regenwoud waar je het zeldzame vogelbekdier kunt zien. Wij dachten zelf dat dit een vrij groot dier moest zijn, maar in werkelijkheid is het niet veel groter dan een waterrat. Het is wel een bijzonder diertje en we hadden het geluk dat we er een paar hebben gezien.

In Airlie Beach, waar we nu zijn, hebben we een zeiltocht gemaakt naar de Whitsunday Islands. We moesten om 6:15 uur al klaar staan langs de weg bij de camping. Vanaf “Abel Point Marina” vertrokken we rond 7:30 uur met het schip “The Providence.” Het was een ruige tocht, waarbij sterke mannen (o.a. Jeroen en Kai) hulpmatrozen waren. Ze hielpen bij het hijsen van de zeilen en Kai mocht af en toe het roer overnemen van de kapitien. Bij “Hills Inlet” mochten we even van de boot. Via een klein motorbootje kwamen we aan en moesten we een stukje lopen naar een uitkijkpunt waar een geweldig mooi uitzicht was op de verschillende eilanden en op het bekende strand “Whitehaven”, waar we uiteraard ook zijn geweest. Daarna moesten we de kleine boot weer in om verder te varen om in een baai te kunnen snorkelen. Helaas is er door de cycloon, die hier in april is geweest, wel veel koraal verloren gegaan, waardoor het snorkelen iets minder was. Het schijnt dat het wel weer een paar jaar duurt voordat het koraal weer herstelt is.

Morgen gaan we naar Townsville, de gateway naar “Magnetic Island”, daarover weer meer in ons volgende verslag.

Brisbane, dolphins and whales

Het is alweer bijna een week geleden dat we iets op de blog hebben geschreven. Tijd dus voor een korte up-date!

In Tweed Heads hebben wij nog een klein bootje gehuurd om te vissen op de Tweed River. Dit was een geslaagde dag, want al vrij snel ving Yoran z’n eerste vis, een bream en later nog een withing. Allebei te klein om mee te nemen en op te eten, dus hebben we onze vangst weer netjes terug gezet in de rivier.

De volgende dag zijn we naar een camping gereden nabij de grootste stad van Queensland, Brisbane. Met het openbaar vervoer zijn we naar de stad gegaan. Eerst hebben we wat rond gelopen in het centrum, daarna kwamen we uit op het “King George Square”, een plein waar het stadhuis van Brisbane staat. In het stadhuis is het “Museum of Brisbane” gevestigd, waar we ook in zijn geweest. De jongens vonden dit niet zo héél interessant, dus daar waren we weer snel uit, diegene die onze jongens goed kennen, zullen wel begrijpen waarom. Om de drukte van de stad uit te gaan zijn we vervolgens naar de “Botanical Gardens” gegaan. Hier vlakbij is ook het “Sciencentre” waar een mega touchscreen over dinosauriërs was. Vooral Kai kon hier geen genoeg van krijgen. Uiteindelijk zijn we via de “Goodwill Bridge” overgestoken naar “South Bank”, vanwaar we de ferry terug hebben genomen naar het centrum.

Na de drukte van Brisbane zijn we naar het kleine kustplaatsje Tin Can Bay gegaan. Hier was het voor het eerst dat de caravanparken vol zaten. Uiteindelijk mochten we voor een kleine prijs op de parkeerplaats van de camping staan. We vonden dat niet zo’n probleem, want we wilden hier alleen maar zijn voor de “dolphin feeding.” Heel vroeg in de ochtend komen er namelijk wilde dolfijnen naar de aanlegsteiger bij “Norman Point.” De dolfijnen weten dat ze hier vis kunnen krijgen en het is nooit zeker of ze komen, hoe laat ze komen en met hoeveel ze komen. Rond 7:30 uur kwamen de eerste dolfijnen, een moeder met haar jong. Later kwamen er nog drie dolfijnen bij. Echt zo leuk om ze van dichtbij te zien. Yoran en Kai hebben ook allebei een dolfijn vis gegeven. Dat was weer een geweldige ervaring!

Na de dolphin feeding zijn we gelijk doorgereden naar Hervey Bay, vooral bekend vanwege Fraser Island en de walvissen die hier in de baai komen. Uiteraard hebben we weer een walvissentocht gemaakt. Het lijkt misschien zo dat we wel erg vaak walvissen bekijken, maar het is hier nu eenmaal walvissenseizoen en we kunnen er maar niet genoeg van krijgen. Deze tocht was eigenlijk nog beter dan de vorige in Port Stephens. Nu zijn we echt héél erg dichtbij geweest met de boot. Zelfs één keer kwam er een walvis onverwachts direct voor de boot langs, waanzinnig!

Nu zijn we in Yeppoon, waar we twee nachten zullen blijven en gaan we daarna door naar Mackay.

Coffs Harbour en Fingal Head

Na Nambucca Heads zijn we verder gereden richting Coffs Harbour, waar we in 2009 ook al met Yoran (toen 3 jaar) zijn geweest.

Onderweg zijn we eerst nog naar Dorrigo National Park gereden. Dit is een regenwoud (“Where the forest meets the sky”) met mooie uitkijkpunten en watervallen. We hebben daar een kleine wandeling van 2.5 km gemaakt. De paden werden duidelijk aangegeven met bordjes, dus deze keer zijn we niet verdwaald. ’s Avonds zijn we, om ons 2-jarig huwelijk te vieren, nog uit eten geweest bij een pizzeria in Coffs Harbour.

De eerste dag in Coffs Harbour zijn we naar het strand geweest. Een prachtig langgerekt strand met super fijn wit zand. Om echt te zonnen en te zwemmen is het nog te fris, maar de mannen hebben wel tot hun enkels in het water gestaan om te vissen.

De tweede dag zijn we naar de haven van Coffs Harbour gegaan, waar we bij Fisherman Coop de beste “fish & chips” van Australië op hebben. Of ze daar echt de beste vis met patat verkopen weten we niet, maar lekker was het wel! Hierna zijn we naar Muttonbird Island gegaan waar we vanaf een uitkijkpunt hebben genoten van voorbij komende walvissen. Sommigen zo dichtbij, dat je er eigenlijk niet eens voor op een boot hoeft. Echt geweldig!

Nu zitten we in Fingal Head, waar we gisteren zijn aangekomen. We hebben een goede plek, direct aan de strandopgang. Als we buiten zitten kunnen we het strand zien. Heerlijk ook om ’s avonds in de camper de zee te kunnen horen.

Gisteren heeft Yoran een “frisse” duik genomen in het water, terwijl ik (Sabrina) nog met een jas aan loop. Vandaag hebben we vanaf het strand dolfijnen in de zee gezien en zijn we weer naar een uitkijkpunt gelopen om de walvissen te spotten. We raken nog niet verveeld deze te zien! Deze keer waren de walvissen te ver weg om ze goed te kunnen zien, maar we zagen wel een groep dolfijnen in de golven spelen. Dat was een show op de eerste rij, aldus Yoran J

Morgen zijn we ook nog in Fingal Head en daarna gaan we verder naar Brisbane.